Het bedrijf California Associated Raisin Company startte in 1912 en in 1915 werd de merknaam Sun-Maid gelanceerd. In datzelfde jaar poseerde Lorraine Collett Petersen voor het bekende beeldmerk. Honderd jaar later heeft het bedrijf een eigentijdse website (www.sunmaid.com) en Facebookpagina (https://www.facebook.com/SunMaid), met zelfs een eigen Facebookpagina voor het rozijnenmeisje (https://www.facebook.com/SunMaidGirl). Het bedrijf is duidelijk met haar tijd meegegaan. Maar geldt dit ook voor het meisje?
Lorraine Collett Petersen
Opfrissers
Uit de tijdlijn op de site blijkt dat het beeldmerk in de afgelopen honderd jaar drie keer is aangepast. In de jaren 1923, 1956 en 1970 kreeg het rozijnenmeisje telkens een kleine opfrisser en werd ze geleidelijk wat meer het ‘mooie meisje’. De vriendelijkheid en nostalgie bleven.
• 1916 Het beeld waarvoor Lorraine Collett Petersen poseerde.
• 1923 De eerste aanpassing van het beeldmerk.
• 1956 De tweede aanpassing; het beeld iets minder gedetailleerd.
• 1970 De derde aanpassing; nog meer gestyleerd maar met behoud van nostalgie en herkenning.
Dit bezoekje aan de plastisch chirurg lijkt een stap te ver voor het rozijnenmeisje. Juist bij een product dat zo direct linkt naar onze jeugd past een behoorlijke dosis nostalgie. Vroeger, toen peuterden we rozijnen uit een doosje. En keek zij ons stralend vanaf de verpakking aan. Mooi was dat.
• 1916 Het beeld waarvoor Lorraine Collett Petersen poseerde.
• 1923 De eerste aanpassing van het beeldmerk.
• 1956 De tweede aanpassing; het beeld iets minder gedetailleerd.
• 1970 De derde aanpassing; nog meer gestyleerd maar met behoud van nostalgie en herkenning.
Metamorfose
Er blijkt ook een geanimeerde versie van haar te bestaan, bedacht in 2006. Het vriendelijke ‘mooie meisje’ lijkt de Sun-Maid babe geworden. Overgestyleerd en met Barbielijf. De menselijke trekken en vriendelijkheid zijn verdwenen.Dit bezoekje aan de plastisch chirurg lijkt een stap te ver voor het rozijnenmeisje. Juist bij een product dat zo direct linkt naar onze jeugd past een behoorlijke dosis nostalgie. Vroeger, toen peuterden we rozijnen uit een doosje. En keek zij ons stralend vanaf de verpakking aan. Mooi was dat.
Nieuwe generaties aanspreken
Is deze conclusie over het meisje van Sun-Maid misschien breder te trekken? Want wat te doen met het volgende spanningsveld: het blijven aanspreken van nieuwe generaties tegenover trouw blijven aan jezelf. Af en toe een kleine behandeling door de schoonheidsspecialiste of radicaal naar de kliniek met je beeldmerk? Of helemaal niks meer aan doen, dat kan natuurlijk ook.
Wat denk jij? Laat het ons weten. Vinden we leuk.
Duoblog met @nadjadoodkorte, www.roodmarketing.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten