25.10.13

Van Aardappel tot Zonnebloem


Dit logo ontwierp ik voor een klant die met haar website, Facebookpagina en via Twitter informatie geeft ‘over de impact van voeding op gezondheid, milieu en samenleving’.

Het is een beeldend logo, je kunt er een landschap, een horizon met een opgaande zon bij voorstellen. Het land als bron van ons voedsel.
De denkbeeldige horizon biedt perspectief en houdt een belofte in. Zoals de belofte die op de website van abc voeding wordt gedaan: 'abc voeding geeft objectieve informatie over alle aspecten van voeding. Hiermee kun je zelf beoordelen wat goede voeding voor jou betekent.'

betekenis
De betekenis van abc heb ik geprobeerd te verwerken in het ontwerp van het logo. Waarbij a staat voor aandacht, b voor bewustwording en c voor compassie.
Het logo is gebaseerd op de schematische weergave van het hart van een zonnebloem. De zonnebloem doet qua verschijning denken aan de zon. Een onmisbare bron in ons bestaan. Een andere bijzondere eigenschap van de zonnebloem is dat de zonnebloem zich altijd richting de zon draait. Aandacht, focus.
De symbolische betekenis van een zonnebloem is betrokkenheid, toewijding en warmte. De b van bewustwording en tevens de c van compassie.
Daarnaast staat de zonnebloem ook voor een lang leven. Een mooi gegeven als het om voeding gaat waar je aandachtig, bewust en compassievol mee bezig bent.

verbonden
Het is een geraffineerd en geïntegreerd logo: het beeld en de naam zijn op een logische wijze met elkaar verbonden. De afzonderlijke vormen in het logo doen denken aan bladen, zaden, pitten. Dezelfde vorm komt terug in het vlaggetje van de g. Zo worden de zonnebloem en de typografie mooi aan elkaar gekoppeld.
Wat betreft de typografie koos ik voor een vriendelijke en opgewekte letter, de Magallanes. Het is leuk en lekker om bewust met voedsel bezig te zijn!

In de kleurencombinatie heb ik zoveel mogelijk een vertaling gezocht van kleuren van voedsel (groenten, fruit, granen, water, sappen etc.).

Geen opmerkingen: